Hans Abrahamsen
Composition Jury 2022
Biography
Hans Abrahamsen est un compositeur danois né en 1952 à Copenhague. Il étudie le cor et la composition à l’Académie royale de musique du Danemark puis à l’Académie du Jutland à Århus. Il suit par ailleurs les enseignements de György Ligeti. En 1978, il fonde, avec d’autres étudiants de l’Académie royale, le Groupe de musique parallèle, en réaction à l’attitude conservatrice de cette institution. Sa Symphonie en Do (1972) consiste en une mélodie extrêmement simple de trois notes qui sont répétées puis développées dans l’esprit de la « nouvelle simplicité » auquel adhèrent de nombreux compositeurs danois à cette période. Pendant les années quatre-vingts, une collaboration étroite avec le London Sinfonietta le conduit à se consacrer essentiellement à la musique pour ensemble. Winternacht (1976-1979) naît d’un premier travail avec l’ensemble – créé au Festival de l’ISCM à Helsinki en 1980 – qui lui commandera par la suite Märchenbilder (1985) et Lied in Fall (1987-1990). Ces pièces, ainsi que les Six Pièces pour violon, cor et piano (1984) sont influencées par le sérialisme. Il revendique alors une grande liberté d’expression à l’intérieur de structures strictes, cherchant à allier forme et liberté. Nouvelle simplicité et concrétisme, transparence et objectivité marquent sa première période, tandis que par la suite, le compositeur cherche une expression plus immédiatement poétique, nourrie de romantisme allemand. Lors d’une pause créative qu’il appelle son « point d’orgue » dans les années quatre-vingt-dix, il orchestre et arrange des pièces de J.S. Bach, György Ligeti, Carl Nielsen, Robert Schumann, Arnold Schönberg et Claude Debussy, dont la musique influence ses propres compositions. Parmi ses œuvres récentes, Schnee pour orchestre de chambre est créée en 2008. En 2013, il compose Let me tell you, pour soprano et orchestre, basé sur le roman éponyme de Paul Griffiths. Cette pièce, créée par Barbara Hannigan et l’Orchestre philharmonique de Berlin, a reçu de nombreuses distinctions dont le Prix Gramophone de la musique contemporaine en 2016. Il crée en 2019 son premier opéra basé sur le conte d’Andersen, La Reine des neiges, en danois à l’Opéra de Copenhague, puis en 2020 en anglais à l’Opéra de Munich. Ce nouvel ouvrage a été désigné « Création de l’année » par les cinquante critiques internationaux sondés par la revue Opernwelt.
© Opéra National du Rhin / Mise à jour août 2021
Events

76e CONCOURS DE GENÈVE - COMPOSITION FINAL ROUND
WEDNESDAY 26 OCT. 2022, 19:00, Conservatoire (Salle Franz Liszt)
The Competition is open to composers of all nationalities born after June 1st, 1982 (40 years old). The subject of the 2022 edition is a 15–20-minute work for vocal ensemble, composed for six singers: bass, barytone, tenor, mezzosoprano, soprano, high soprano (mezzo-soprano can be replaced by a counter-tenor). The use of electronics was allowed following certain specificities.
This year, 97 composers aged 18-39 years old, from 37 countries applied for the competition. The official jury, chaired by Beat Furrer, met in Geneva to study their scores; they selected three finalists to participate in the Final:
- Ármin Cservenák (26 years old, Hungary) for his work “Madrigali”
- Shin Kim (27 years old, Korea) for his work “The Song of Oneiroi”
- Yuki Nakahashi (26 years old, Japan) for his work “Settings”
The finalists are invited to Geneva from 20-26 October to rehearse and prepare for the Final. Their works will be performed as world premiere by the Neue Vocalsolisten Stuttgart during the public Final Round on 26 October at the Conservatoire in Geneva.

COMPOSITION COMPETITION 2022
APPLICATION DEADLINE: 15 JUNE
CONDITIONS OF PARTICIPATION
- The 76th Concours de Genève Composition Competition will be held in October 2022. Its objective is to distinguish new works, composed at the earliest after June 2019.
- The Competition is open to composers of all nationalities born after June 1st, 1982 (40 years old). Composers who have already won the Queen Marie Jose International Music Composition Prize or the Concours de Genève Composition Competition are not eligible to take part.
CALENDAR
- 10 June: Deadline for completing the application form
- 20-22 June: Jury meeting, screening of the scores, choosing the finalists
- 23 June: Announce of the finalists selected
- 20-26 October: Stay in Geneva, rehearsals and concert
- 26 October: Final concert with the Neue VocalSolisten Stuttgart
WORK
The subject of the Composition Prize 2022 is a Work for vocal Ensemble, composed after following specifities:
- The work must last between 15 and 20 minutes.
- The work must be written for vocal ensemble of 6 voices.
- The ensemble set must imperatively be the following: 1 bass, 1 barytone, 1 tenor, 1 mezzo, 1 soprano, 1 high soprano (mezzo-soprano can be replaced by a counter-tenor)
- The work may (not mandatory) use electronic device. (see specifications in Annex below)
- The musical score may be hand-written or in digital form, but must be perfectly legible.
PRESENTATION
In order to better know the candidate’s personality and artistic background, we ask them to join to the submitted work the following items:
- A program note presenting their work (to be published if selected for the final concert), in English, French or German.
- A text or a video presenting their work in general and their artistic project for the future. This can be done in any of these following international languages: French, English, German, Italian, Spanish, Russian, Japanese, Korean, Chinese or Arabic.
- A list of existing works, from which two works are chosen (max. 10 min.) for solo instrument or chamber music, to be performed in a concert organized by the Concours de Genève.