Lydia Shelley
Quatuor Voce, Paris
Biography
LYDIA SHELLEY, violoncelle
Née en Angleterre et résidente en France depuis 2012, Lydia Shelley joue sur les scènes du monde entier avec le Quatuor Voce qu’elle a rejoint en 2013.
De la Philharmonie de Paris au Oji Hall de Tokyo, du Wigmore Hall de Londres au Concertgebouw d’Amsterdam, en passant par la Frick Collection de New York, le Quatuor Voce est considéré « parmi les meilleurs ensembles au monde. » (Reinhard Palmer, Süddeutsche Zeitung).
Ses nombreux enregistrements (chez Alpha Classics, Naïve, Aparté et Klarthe) sont salués par la presse internationale, dont The Strad, Télérama, Diapason. Les Voce, connus pour leur esprit novateur, et leur curiosité musicale, abordent tous les genres et aiment expérimenter différentes formes de concert. Au sein de cette formation, Lydia vit sa passion pour le quatuor à cordes qui, en 2018-2019, l’amènera notamment à la Frick Collection de New York, au Japon, à Haïti …
Sa formation en Angleterre dans la classe de Hannah Roberts au Royal Northern College of Music et dans celle de Richard Lester au Royal College of Music, la voit récompensée respectivement d’un 1er prix « Bachelor of Music » puis d’un diplôme de « Postgraduate Studies », et d’un « Masters of Music in Performance » avec la plus haute mention. Elle fait ses débuts au sein d'orchestres de chambre renommés : l' Academy of St Martin in the Fields, l’ Orchestre de St John’s, et l’orchestra d’English National Opera ainsi qu'à l'Orchestre de l'Age des Lumières (Orchestra of the Age of Enlightenment) avec lequel elle joue sur instruments d’époque, et elle crée dans le même temps le Finzi Quartet avec lequel elle jouera jusqu’en 2012.
Parallèlement à son activité avec les Voce, Lydia est régulièrement sollicitée pour des projets de musique de chambre, de concerto et d’orchestre. Les saisons passées l’ont vue se produire dans les Variations Rococo de Tchaikovsky et le concerto de Schumann, et celles à venir dans ceux d’Elgar et Haydn. Elle est également invitée en tant que violoncelle solo et co-soliste à l’Opera de Lyon, à l’Orchestre des Pays de Savoie. Avec le collectif de chambristes Les Forces Majeures, elle a enregistré 'Une Vie de Rossini' avec Karine Deshayes (mezzo-soprano), sorti en 2015 chez Aparté. Depuis 2016 elle fait partie du projet « Confluences » avec le chanteur Benjamin Alunni, pour lequel elle a enregistré entre autres la troisième suite de Nicolas Bacri pour violoncelle seul, « Vita et mors », sorti en 2017 chez Klarthe.
Events

Une semaine d'échanges et de dialogues entre des lauréats du Concours de Genève et des professionnels du monde de la musique et de la scène, entre cas pratiques, exemples personnalisés et ouverture sur les aspects "indirectement artistiques" de la vie du jeune musicien.
This year’s Prizewinners’ Workshop 2020 was supposed to be held during the first week of May and bring together half a dozen recent prizewinners of the Geneva Competition (2019) along with a few students from the HEM, who are completing a Masters in specialized music performance as soloist. Due to the sanitary crisis caused by the Covid-19, this workshop could unfortunately not take place in person, despite it having been postponed to the month of September. The Geneva Competition therefore decided to innovate by offering a Prizewinners’ e-Workshop, which will be held online during more than a month.
The content of this e-Workshop has been adapted to fit the present circumstances and conditions of implementation, whilst maintaining its initial objectives and values. Privileging a method of personal coaching, it will focus on two main themes: career management and digital & audio-visual training.
This alternative experience will take place over a period of more than a month and will include personal evaluations, collective broadcasts, one-on-one interviews and times of independent work. During the last day of the Workshop, participants will be given the opportunity to meet up (hopeful in person) to share their experience with others and present their work. This final meeting will be a great way to reinforce the collective nature of the project, whereas the eWorkshop will be essentially run at a distance.
Participants in the eWorkshop will be given the mission of completing two distinct and complementary personal projects: the first one on the theme of career management and the second one resulting in the production of a short video. By addressing issues that are crucial to the development of a young musicians’ career, these projects follow the objectives fixed by the Geneva Competition’s Prizewinners Workshop since its creation in 2017.
The e-Workshop is managed by the Geneva Competition and its line producer ProMusica Concert Agency. Both of these entities provide recognized professional competences to participants (artistic management, financial management, production, communication, public relations, etc.), as well as an experience of several years in event organization.
The permanent team will be reinforced by specialists in multimedia, as well as a journalist- presenter and a technical manager. These personalities will form the reference team in charge of organizing and animating the eWorkshop.
This 4th edition of the Prizewinners workshop of the Concours Genève is supported by the Art Mentor Foundation (Luzern, Switzerland).